Nowe przejście podziemne jest dłuższe i szersze od poprzedniego. Umożliwia też dojście do wszystkich dziewięciu peronów od strony Woli i od Ochoty. Docelowo znajdą się w nim kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe. Obecnie dojście do pociągów zapewnia wybudowana kładka, z której można zjechać windami na poziom zero.
W nowym przejściu zamontowano już większość tablic informacyjnych, a w pomieszczeniach przeznaczonych na kasy biletowe powoli pojawiają się wyświetlacz i automaty do zakupu biletów. Podłoga wyłożona jest płytami z granitu portugalskiego w przeciwieństwie do granitu z peronów, który pochodzi ze Strzegomia.
Widoczny też jest układ lokali przeznaczonych na handel czy gastronomię. Największe z nich mają po około 900 mkw. i są przeznaczone na małe dyskonty.
Członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki przekazał na poniedziałkowej konferencji prasowej, że planuje pod koniec 2024 r. podpisać protokół przejęcia z wykonawcą – Budimexem – i rozpocząć odbiór wszystkich fragmentów inwestycji.
"Jeżeli chodzi o część kolejową, jest to już zakończone. Ruch odbywa się po wszystkich rozjazdach, torach i peronach" – dodał Mochocki.
Zaznaczył, że trwają jeszcze prace Tramwajów Warszawskich. Mają one połączyć podziemne przystanki tramwajowe z siecią kolejową.
"Zakładamy, że do końca roku będzie gotowa cała infrastruktura od strony ul. Tunelowej łącznie z dostępem do miejsc parkingowych i mała architektura. Od strony Alei Jerozolimskich zakończymy prace związane z klatką schodową wyposażoną w windę, która pozwoli dostać się na kładkę łączącą wszystkie perony i obie strony miasta" – powiedział Mochocki.
Podkreślił, że pełny odbiór przejścia podziemnego jest połączony z zakończeniem prac Tramwajów Warszawskich.
Zaznaczył, że wszystkie prace w zakresie kolejowym powinny się zakończyć na przełomie maja i czerwca 2025 r. Wtedy wystąpią o pozwolenie na użytkowanie. Zakłada, że pod koniec wakacji przejścia podziemne będzie dostępne dla pasażerów
Przekazał, że trwa komercjalizacja powierzchni usługowo-handlowych.
"Wyposażenie tych obiektów zacznie się po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Będziemy już wtedy mieli podpisane większość umów z najemcami, co oznacza, że w drugiej połowie 2025 r. punkty handlowe i gastronomiczne będą się po kolei otwierać" – wyjaśnił.
Przebieg prac na budowie podziemnego przystanku tramwajowego przedstawiał członek zarządu Tramwajów Warszawskich Konrad Niklewicz. Podkreślił, że do końca roku zakończą się prace żelbetonowe przystanku i rozpoczną się prace wykończeniowe.
"Chcielibyśmy, żeby w maju rozpoczęły się procedury odbiorowe, by na przełomie roku pasażerowie i mieszkańcy Warszawy mogli korzystać z tej przestrzeni. A pierwsza tramwaje dojadą do Dworca Zachodniego w 2026 r." – dodał.
Piotr Wawrzyniec z Budimexu przekazał, że do końca roku zostaną uruchomione windy na wszystkie perony i najprawdopodobniej przystanek autobusowy pod halą dworca. (PAP)
mas/ joz/